Feiten en cijfers

Enkele facts en figures over (regio)trams, treinen en vervoersstromen...

Algemene feiten

  • De RegioTram is het idee van de Regio Groningen - Assen, Provincie Groningen en gemeente Groningen om de bereikbaarheid van de regio en de stad op een duurzame manier te verbeteren.

  • In de stad Groningen bevinden zich 125.000 arbeidsplaatsen, meer dan de helft van de hele regio. Dagelijks trekken nu meer dan 160.000 mensen naar de stad. Om te studeren, te werken, te winkelen of te ontspannen.

  • In 2020 komen er naar verwachting dagelijks 215.000 mensen naar de stad Groningen. Nu zijn dat er nog 160.000. Driekwart van de bezoekers komt met de auto en ongeveer 15% met het openbaar vervoer. Uit de illustratie hieronder is op te maken dat in 2020 de pendel naar de stad vanuit alle richtingen komt, maar vooral vanuit het zuiden. De illustratie laat ook zien welk deel van de reizigers straks het OV gebruikt. Ongeveer een derde van de dagelijkse pendelaars trekt naar de binnenstad en directe omgeving. Een ander groot deel gaat naar het bedrijventerrein Zuidoost (Europapark).

 

Dagelijkse pendel Groningen

Weetjes

  • Alle bomen langs het tracé van Lijn 1 zijn nauwkeurig in beeld gebracht. Dit gebeurt ook voor de tracévarianten van Lijn 2 om straks een afgewogen keuze voor het tracé te kunnen maken.
  • De cultuurhistorische rijkdom van Groningen is samen met onder meer de stadsarcheoloog onderzocht om tot verantwoorde oplossingen te komen.

Wie reist met Lijn 1 Hoofdstation - Zernike?

  • Met de buslijnen 11 en 15 reizen nu dagelijks 18.000 mensen.
  • We gaan uit van zo'n 25.000 reizigers per dag tussen Hoofdstation en Zernike in 2020 (met 1 tramlijn), onder andere gebaseerd op de te verwachten reizigersaantallen op buslijn 11 en wat een tram extra genereert. Hiervan hebben in totaal bij benadering 16.000 reizigers de bestemming of herkomst Zernike. Dit resulteert in een aandeel van ongeveer 55%. De overige 45% heeft een bestemming elders langs de lijn, bijvoorbeeld de binnenstad of Paddepoel.
  • Met twee tramlijnen zullen er al ongeveer 29.000 reizigers richting Zernike zijn. Die komen dan ook vanuit de richting Kardinge en UMCG.
  • Verder geldt dat de stroom reizigers van en naar Zernike bestaat uit studenten en mensen die op Zernike werken. Veel studenten die de tram zullen gaan gebruiken, komen uit de regio. Voor hen biedt de fiets geen goed alternatief.

De RegioTram vergeleken met andere vervoersopties

Maximumsnelheden

  • Intercity 160 km/u*
  • Sneltrein Groningen - Leeuwarden 140 km/u*
  • Regionale stoptreinen 140 km/u*
  • RegioTram buiten de stad 105 km/u*
  • RegioTram (of stadstram) in de stad 50 km/u **

* Vanwege infrastructuur ligt de snelheid in werkelijkheid op bepaalde trajectdelen lager.
** In de praktijk zal een stadstram nooit zo snel rijden. In de binnenstad rijdt de tram met fietssnelheid: 15 km/u. In de rest van de stad ligt de snelheid tussen de 30 en 45 km/u.

Capaciteit (passagiers)

  • RegioTram: minimaal 290 passagiers, uitgaande van 4 staanplaatsen per m2
  • Enkele bus: 75 passagiers
  • Dubbele (gelede) bus: 105 passagiers
     

Artist impressions

Artist impression van de RegioTram

Een voorproefje van hoe het er straks uit ziet.

Interactieve routekaart

Kaart tramnetwerk

Bekijk het tracé van de tramlijnen in Groningen, tussen het Hoofdstation, Zernike en Kardinge.

De tram in...

Hoe de RegioTram er uit komt te zien is nog niet bekend. Hier vindt u beelden uit andere steden.


© Project RegioTram 2017